Revisie & Tuning

Revisie

In de 70’er jaren was het heel gebruikelijk dat een 911-motor met ongeveer 80 á 100.000 kilometer een (deel)revisie kreeg. Toen ging een Kever motor ook hooguit 100.000 kilometer mee.

 

Tegenwoordig zijn de moderne automotoren zo sterk verbeterd dat ze makkelijk 300.000 kilometer of meer draaien zonder revisie. Een 911-motor draait dat niet, in ieder geval niet makkelijk. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

 

Het komt dan ook maar zelden voor dat we bij Renntech een 911-motor uit elkaar hebben die meer dan 220.000 kilometer heeft gedraaid. Dat betekent dus dat zo goed als alle motoren die we bij ons uit elkaar halen (om wat voor een reden dan ook) veel minder dan 250.000 kilometer hebben gedraaid. Daarbij zijn we ook nog nooit een motor tegen gekomen waarbij de lagers er goed uitzagen bij een kilometerstand van meer dan 180.000 kilometer.

 

Kilometerstand is echter zelden (alleen) de aanleiding om tot revisie over te gaan. In het geval dat een motor met hogere kilometerstand goed presteert en het olieverbruik ligt op maximaal 1 liter op de 750 tot 1000 km. kan er nog goed mee worden gereden. Revisie kan in dat geval worden uitgesteld tot er ook andere klachten bij komen, zoals tikken van de motor, olie lekkage, te lage oliedruk, onregelmatig lopen door verschillende compressie van de onderlinge cilinders , etc.

 

Hoewel motoren er uiterlijk hetzelfde uit (kunnen) zien is ieder revisie-project anders. Zo maken onder andere leeftijd, kilometerstand, wijze van gebruik en uitgevoerde onderhoud de status van ieder exemplaar uniek. Op basis van de klachten van de klant en analyse door ons wordt iedere situatie bekeken en een eerste advies met bijbehorende plan en kostenindicatie gegeven. Na opdracht door de klant wordt het motorblok vervolgens gedemonteerd. Pas dan wordt de echte staat van de motor zichtbaar en kan het complete (kosten)plaatje worden gemaakt. Geen zekerheid vooraf, maar wel een eerlijke benadering! Vervolgens moet worden bepaald wat nodig is èn wat verstandig is nu het blok uit de Porsche & (gedeeltelijk) open is. Bij zaken “preventief” vervangen die anders op korte(re) termijn (tijd en/of kilometers) toch aan de beurt zijn heb je deze kosten tenslotte niet dubbel! Daarbij komt altijd de afweging hoever je moet gaan. Wat is nodig en wat is verstandig? De beslissing van de klant wordt uiteraard altijd gerespecteerd. Onze taak is de klant hierbij zo goed mogelijk adviseren en dit advies altijd te beargumenteren, zodat de klant weet waarover hij moet beslissen.

 

Revisieprojecten hebben afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden en met de klant gemaakte afspraken een doorlooptijd van enkele dagen tot enkele weken. Wij hebben er alle begrip voor dat een klant gedurende die tijd erg benieuwd is naar de voortgang en wil zien hoe zaken er uit zien. Op verzoek kan bij Renntech het project dan ook altijd op afstand worden gevolgd met behulp van digitale foto’s via email.

Renntech_Porsche_Motorrevisie_911_3_30-300x225 Renntech_Porsche_Motorrevisie_911_4_30-300x225

Tuning

Het aanpassen van uw auto aan uw specifieke wensen. Zowel uiterlijk (optische tuning)  als technisch (motortuning).

sleutelbord_groot-300x225 Technischedag_2-300x200



Comments are closed.